سکه حرمین؛ ایده نوآور برتر صنعت طلا و جواهر

6

در نمایشگاه طلا و جواهرات شیراز که در تاریخ 25 الی 28 مهرماه 1402 برگزار شد،«عماد دولت‌شاه» نوآور و پژوهشگر ملی درصنعت طلا و جواهر، از خلاقیت جدید خود «سکه حرمین» رونمایی کرد.

دولت شاه در گفتگو با زرین‌نیوز، با بیان این‌که این سکه متعلق به هیچ شهری نیست و حرمین داخل ایران را در یک سکه جانمایی نمودیم، گفت: این سکه یک اثر ملی و بین‌المللی در دنیای جهان اسلام است و یک سفر حرم تا حرم در پیش‌رو دارد. بطوری که در شاه‌چراغ شیراز مدلسازی شده و در این هفته در زیبنیه اصفهان ریخته می‌شود و بعد درحرم حضرت معصومه درقم قلم زنی و راهی حرم شاه عبدالعظیم برای آبکاری طلا و در نهایت در نمایشگاه مشهد خود سکه را معرفی می‌کنیم.

دولت شاه با اشاره به این‌که این کار یکسال قبل آغاز شد، عنوان کرد: معاون صنایع دستی کشور طرحی را به عنوان هنر در حرم معرفی کردند تا با توجه به حرم های سه گانه کشور تبدیل به محصول یا کالایی جهت استفاده شده و این هنر در بین مردم رواج پیدا کند. ابتدا سکه‌های سه شهر را کار کردیم، قبلا هم افراد روی آن کار کردند اما به دلیل طراحی ضعیف از آن‌ها استقبال نشده است. برای طراحی این کار کلام سردار سلیمانی را مدنظر قرار دادیم که ایران سراسر حرم است. بنابراین کلیه حرم های داخل کشور را در داخل سکه قرار دادیم تا هنرهای کار شده در داخل حرم ها را از قبیل آینه‌کاری، مبرق کاری، خطاطی و کاشی‌کاری  را اجماع نماییم.

وی ادامه داد: در مرکز سکه طرح مسجدالنبی و مقبره پیامبر اکرم(ص) را کار کردیم  و کلیه حرم‌ها را پیرامون آن قرار دادیم و در دور رینک بیرونی سکه 124 گنبد طراحی شده است. جنس سکه از نقره خالص است و در جاهایی که مشخص شود طلای 24 عیار آبکاری خواهد شد. عرض آن 4 سانتی‌متر و وزن آن دو گرم است. این سکه اولین سکه‌ای است که در داخل آن نیز سنگ قیمتی استفاده شده که برای این کار از سنگ عقیق سبز به دلیل رنگ سبز گنبد پیامبر اکرم (ص) بهره بردیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.