مردم و تولیدکنندگان صنعت طلا قربانیان بحران طلا و سکه

33

تولیدکنندگان طلا و مردم قربانی تکرار اشتباهات آگاهانه یا ناآگاهانه بانک مرکزی هستند

تولیدکنندگان طلا و مردم هدف تصمیمات غیر کارشناسانه و متحیرالعقول بانک مرکزی در دولت گذشته و تکرار اشتباه دوباره آن توسط بانک مرکزی در عرضه ربع سکه قرار دارند. یکی از فرهنگ های قدیمی و با قدمت در خانواده های ایرانی خرید طلا و جواهر ساخته شده به عنوان سرمایه پشتوانه‌ی خانواده و استفاده برای زیورآلات است و این فرهنگ، ایران را به یکی از پرمصرف ترین کشورها در حوزه استفاده از مصنوعات طلا وجواهر تبدیل کرده بود.
در ایام قدیم سکه هنوز جایگاهی در سبد خانواده نداشت تا اینکه خیلی چراغ خاموش و خزنده، فروش سکه از طریق بانک مرکزی از بهار آزادی تا سکه امامی آغاز شد. 
به خاطر دارم سال ۱۳۶۶ که در شهر همدان شاگرد طلاسازی بودم به عنوان پاداش و عیدی به فرهنگیان و معلمان، سکه بهارآزادی اهدا می شد. در آن ایام خواهرم که معلم بود سکه ای را که به عنوان پاداش عیدی گرفته بود برای فروش به من داد. در آن زمان سکه زیاد نبود سکه فروشی هم رواج نداشت و طلا فروشان به ندرت سکه معامله می کردند در هر صورت من توانستم سکه را حدود 5000 تا 6000 هزار تومان بفروشم.
خاطره جالبی که فراموش نمی کنم فروش سکه طلا روی جعبه مقوایی توسط یکی از شاگرد طلافروش‏ ‏‏های بیکار شده بود. اول بازار زرگران همدان سکه فروشی می کرد و چون سکه را زیر قیمت می داد و بازار بعضی از طلافروش‌ها را کساد کرده بود بعد از مدتی جلوی کسب و کارش توسط بازاری ها و اتحادیه گرفته شد.
این شاگرد طلافروش اولین سکه فروشی بود که به شکل غیررسمی در همدان و شاید هم در ایران فقط سکه می فروخت آن هم در کنار خیابان و روی کارتون پفک نمکی. اما همین الان در همدان حدود بیست واحد صنفی جواز سکه فروشی دارند.

واحد های دارای مجوز خرید و فروش سکه در شهر تهران

در شهر تهران هم حدود 700 واحد سکه فروش، دارای جواز کسب از اتحادیه صنفی طلا وجواهر تهران هستند.
در چند ماه گذشته هنگام انتخابات اتحادیه طلا و جواهر تهران 3500 واحد، جواز کسب و کار از این اتحادیه داشتند که از این تعداد 2400 واحد طلا و جواهر فروش، 300 واحد آب شده فروش، 100 واحد تولیدی و 700 واحد سکه فروش دارای جواز کسب از اتحادیه صنفی طلا و جواهر تهران بودند.
این تعداد فقط مختص شهر تهران و نه استان تهران است و در کنار این 700 واحد سکه فروشی حدود ۵۹۸ صرافی هم مجاز به معامله سکه هستند که جمعا واحدهای سکه فروشی با جواز کسب دارها ۱۲۹۸ می شوند و این یعنی یک فاجعه بزرگ برای تولید که جای بسی تأمل و افسوس دارد.

سایت گذاری اشتباه بانک مرکزی

طی سالیان سال مقام معظم رهبری ابتدای هر سال بر تقویت تولید و تولید کننده زحمت کش داخلی و حمایت از بازار داخلی و تکریم تولید کننده تاکید دارند. اما در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ بانک مرکزی به بهانه تنظیم بازار سکه تا اوایل نیمه اول ۱۳۹۷ «به نقل از روزنامه مشرق به تاریخ ۵ شهریور ۱۳۹۷» شصت و دو تن و به تعداد تقریبی هفت میلیون و ششصد و پنجاه هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی در اختیار ۱۱۴ هزار نفر که سکه پیش خرید کرده بودند قرار داد و نه تنها حباب سکه کاهش پیدا نکرد بلکه چند برابر هم شد یعنی فاجعه اسف‌بار و تغییر فرهنگ و ذائقه چند صد ساله مردم و سوق دادن مردم بجای خرید طلای ساخته شده و حمایت از تولیدکننده و چرخه تولید به سمت دلالی و واسطه گری و رکود و خروج سرمایه از چرخه کار و فعالیت و به رکود بردن این صنعت انجامید.
 
که البته با آن وضعیت و با حباب دار شدن سکه، مردم به سمت خرید طلای آب شده و شمش هجوم بردند. درحال حاضر حباب سکه از دستمزد کار ساخته شده توسط کارگر زحمت کش با آن همه هزینه تولید بالاتر است این نیز نکته دیگری برای تامل و تفکر..!
این فقط نگاهی اجمالی بود در حوزه تولید صنعت طلا وجواهر اما سوال اصلی؛ مقصر کیست؟

مقصر کیست؟

پس از تصویب سقف نقل و انتقال ریالی در بانکها و الزام به ادامه اسناد مورد معامله برای مبالغ بالا باعث گردید سکه جایگزین انتقال ریالی شود چون سکه بهترین گزینه بود و همین عامل باعث حباب بیشتر در سکه و تقویت این رسته در بازار گردید این سیاستهای غیر کارشناسانه وعجولانه و بر موج بازار سوار شدن بانک مرکزی و رقیب بخش خصوصی شدن، باعث شد تولید وتولیدکننده طلا روز به روز در مظلومانه ترین شکل ممکن کوچک وکوچکتر شود و مثل شمع بر مزار صنعت تولید طلا ذوب و نفسهای آخر را بکشد.

در این اوضاع و احوال چند سوال در ذهن متبادر می شود:

۱-در کجای دنیا اینقدرسکه ضرب و به جامعه تزریق می گردد؟
۲-چرا در سیاست گزاریها از پتانسیل و ظرفیت بخش خصوصی در حوزه های مرتبط استفاده نمی شود و نظرات آنها اعمال نمی گردد؟
۳-چرا تولیدکنندگان طلا وجواهر و رسته های مرتبط از مجوزات قانونی محروم هستند و هیچ متولی یکپارچه ای وجود ندارد؟
۴-مسؤل تعطیلی و تعدیل نیروی کارگاه های طلا سازی کیست؟
۵-واز همه مهمتر چرا ترکیه که در  تاریخ نه چندان دور مصرف کننده طلا وجواهرات ایران بود الان  یکی از بزرگترین تولیدکننده وصادر کننده  طلا در دنیا شده است ؟
لذا از دولت محترم و عمل گرا و مسئولین مرتبط درخواست داریم که در اجرای طرح های صحیح و کارشناسانه در راستای تقویت تولید وصادرات طلا و جواهر و در اختیار قرار دادن تسهیلات و امکانات لازم با عنایت به تاکیدات موکد مقام معظم رهبری درباره حمایت از تولید و تولید کننده برای تقویت صنعت طلا علی الخصوص در بخش تولید، مساعدت و برنامه ریزی نمایند چرا که این هنر صنعت ظرفیت و پتانسیل اشتغال زایی بالا و ارزآوری  فراوان دارد .ان شاالله
 
این درد دل بخش تولید و تولیدکنندگان زحمت کش و بی ادعا این صنف و صنعت بود با رییس دولت محترم (رئیس جمهور).
سید حجت شفائی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان طلا جواهر نقره وسنگ‌های قیمتی ایران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.