نمایشگاه تبریز الگو می‌شود/ رقابت سالم در صنعت طلا

62

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این که هفدهمین نمایشگاه بین المللی طلا، جواهر، نقره، سکه و سنگ های قیمتی در تبریز برگزار شد، اعلام کرد:  این نمایشگاه نسبت به دوره های قبل نسبتا بهتر بود و اعضای هیئت مدیره جدید تغییر و تحول و رویکرد جدیدی را در این نمایشگاه ارائه دادند. نمایشگاه از لحاظ محیط برگزاری  و شکل نیز متفاوت بود.

نادر بذر افشان  از حضور مسئولین کشوری در این نمایشگاه خبر داد و گفت: «محمد مهدی برادران» معاون وزارت صمت و «محمد رضا زارع»  رئیس صنایع خلاق و جمعی از مسئولین استانی در این نمایشگاه حضور داشتند. از لحاظ شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نمایشگاه تبریز شرایط خوبی داشت. نوآوری، جلسات، همایش و میزگرد قوی تری را به نمایش گذاشت و به اعتقاد بنده نمایشگاه خاصی بود و همه همکاران باید از آن الگو بگیریم کار رقابتی سالم را جایگزین حسادت نماییم و اگر فردی ایده جدیدی ارائه داد ما نیز از آن الگو برداری نماییم و انجام دهیم. در روز جمعه نیز یک همایش 300 نفری در دانشگاه تبریز در رابطه با صادرات این صنعت برگزار شد. در این همایش از پیشکسوتان صنف و روئسای اتحادیه تقدیر به عمل آمد.

بذر افشان به موضوع دانشگاه طلای اتحادیه طلا و جواهر تهران در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: غرفه ما در این نمایشگاه به معرفی دانشگاه اختصاص داده شد. مسئولین از غرفه ما نیز بازدید نمودند. دانشگاه ما در حال حاضر شرایط خوبی دارد و نقش محوری در سطح جامعه و کشور دارد و فقط اتحادیه طلا و جواهر تهران است که از سال 1392 این دانشگاه را راه اندازی کرده و حدود 500 نفر در سال های گذشته در آن فارغ التحصیل شده اند. در هر دوره از برگزاری نمایشگاه‌ها ما نیزشرکت می‌کنیم و برای علاقه مندان شرایط آموزشی را فراهم می‌کنیم و برای افراد مسابقات طراحی در صنعت طلا و جواهر در نظر می‌گیریم و جوایزی را به برندگان اهدا می کنیم. از دانشگاه ما در این نمایشگاه استقبال زیادی شد و من توصیه کردم اگر هر اتحادیه ای علاقمند است که در شهر خود دانشگاه راه اندازی کند، اتحادیه طلا و جواهر تهران آمادگی لازم را برای همکاری با آنان دارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این‌که سومین میز گرد طلا قبا از برگزاری نمایشگاه در اتاق بازرگانی وزارت صمت تبریز انجام شد، توضیح داد: در این میز گرد در رابطه با مشکلات و معضلات صنعت طلا و جواهر ، عملکرد اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با شهرک طلا صحبت شد و بنده مطرح کردم که چند زمین برای شهرک طلا در تهران شناسایی شده که اگر این شهرک احداث شود کار بزرگی انجام شده است.

وی ادامه داد: مسائل مربوط به تبصره 4 ماده 18 ، شرایطی که الان صنعت با رکود مواجه شده، مشکلات موجود در بخش تولید نیز بحث شد. با توجه به این که رونق تولید نام امسال است، اما صنعت ما در بخش تولید دچار آسیب شده است. به نبود تقاضا، رکود کار و فروش طلای دست دوم در این میز گرد اشاره شد که بنده بر آن تأکید داشتم چرا که 50 درصد علت نبود تقاضا در بازار و وجود رکود در تولید به دلیل فروش طلای دست دوم است. باید تصمیمی گرفته شود و به صورت قانونی اجرا شود که طلای دست دوم کد ایسیک نداشته باشد تا جلوی فروش آن گرفته شود.

بذرافشان افزود: مشکلاتی که در بخش صادرات این صنعت وجود دارد نیز در سومین میز گرد بررسی شد. در طی دهه گذشته کشور ما از لحاظ تولید ارتقا یافته است. ما می‌توانیم صادرات را به کشورهای حوزه خاورمیانه و حتی اروپا داشته باشیم اما یکسری موانع، مشکلات و قوانین بر سر راه آن قرار گرفته است. صادارات نقره یکی دیگر از بحث ها بود که مجوز صادرات نقره سه کیلو است و درخواست نمودیم که وزن صادرات را بالا ببرند. در این نشست اعلام کردیم که اتحادیه طلا و جواهر تهران می تواند با بانک مرکزی همکاری نماید و شمش هایی که از معادن یا خارج وارد می شود را به صورت بین المللی در آوریم و خود ما برای آن ها کد های بین المللی اختصاص دهیم تا دارای هویت باشند. قرار بر این شد این مشکلات تا جلسات بعد توسط دکتر زارع و براداران از طریق تهران و وزارت صمت پیگیری شود چرا که همیشه نگاه دلسوزانه ای را به صنعت طلا و جواهر داشته اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.