جواهرات محبوب، 11 سنگ قیمتی پرطرفدار در جواهر سازی

253

تعریف جواهرات (سنگ های قیمتی)

جواهرات یا به عبارتی سنگ های قیمتی قطعاتی از کریستال معدنی هستند که برای تزئین جواهرات و سایر اقلام استفاده می شود. برخی از سنگ ها و مواد آلی که کانی نیستند نیز گاهی مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان سنگ های قیمتی نیز در نظر گرفته می شوند. این مواد جواهر به دلیل زیبایی، کمیاب و ماندگاری فوق‌العاده برای استفاده در ساخت جواهرات و سایر زینت‌ها انتخاب می‌شوند. با این حال، جواهرات وجوهی که در جواهرات زیبا می بینید، معمولاً تراش داده شده، صیقل داده شده اند، و گهگاه برای زیباتر کردن ظاهرشان، درمان می شوند. بنابراین، آنها اغلب با سنگ های طبیعی استخراج شده بسیار متفاوت به نظر می رسند.

سنگ‌های قیمتی در رنگ‌های متنوعی وجود دارند. در واقع، نام چندین گوهر گرانبها نیز به عنوان صفت برای یک رنگ خاص استفاده می شود. به عنوان مثال، زمرد، فیروزه و آکوامارین همگی به سایه خاصی از سبز یا آبی اشاره دارند.

مشخصات سنگ های قیمتی

سنگ های قیمتی همچنین از نظر خواص فیزیکی و مقاومت در برابر خراش متفاوت هستند که در مقیاس موس برای سختی معدنی اندازه گیری می شود. مقیاس از 1 تا 10 است که 1 نشان دهنده نرم ترین کانی و 10 سخت ترین است. در حالی که بیشتر سنگ های قیمتی سخت هستند، سایر سنگ ها بسیار نرم و شکننده هستند و نمی توان از آنها در ساخت جواهرات استفاده کرد. در عوض، این سنگ‌های قیمتی نرم‌تر گاهی در موزه‌ها نمایش داده می‌شوند یا توسط کلکسیونرهای سنگ‌های قیمتی جمع‌آوری می‌شوند.

با توجه به اینکه انواع سنگ های قیمتی زیادی برای انتخاب وجود دارد، تصمیم گیری اینکه کدام یک برای شما بهترین است می تواند چالش برانگیز باشد. در زیر، ما فهرستی از سنگ های قیمتی را با برخی از حقایق مهم در مورد هر یک جمع آوری کرده ایم تا به شما در تصمیم گیری آگاهانه خریدار کمک کند.

سنگ قیمتی الماس

الماس همیشه در رده جواهرات پر طرفدار است

اگرچه الماس اغلب به عنوان یک دسته جداگانه از سنگ های قیمتی محبوب در نظر گرفته می شود، اما در واقع نوعی از جواهرات گرانبها است. الماس های منحصر به فرد قوی و درخشان، نماد عشق ابدی هستند و محبوب ترین سنگ های قیمتی برای حلقه های نامزدی هستند. کلمه ‘الماس’ از کلمه یونانی باستان ‘admas’ گرفته شده است که برای توصیف چیزی غیرقابل شکست یا شکست ناپذیر استفاده می شود.

بیشتر الماس‌های موجود در بازار، الماس‌های سفید هستند که به دلیل درخشندگی‌شان بسیار ارزشمند هستند. با این حال، الماس های سیاه کم کم محبوب تر می شوند. الماس‌های رنگی دیگر، مانند الماس‌های زرد نیز هر از گاهی در جواهرات ظاهر می‌شوند، اگرچه این موارد بسیار نادر هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد الماس، از بخش آموزش الماس ما دیدن کنید.

زمرد دومین جواهرات محبوب 

زمرد دومین جواهرات محبوب 

گوهر بهار، زمرد نماد تولد دوباره است. کلئوپاترا، ملکه مصر باستان که به زیبایی استثنایی اش شهرت داشت، به خاطر علاقه اش به این جواهرات سبز درخشان معروف بود.

زمرد نوعی بریل است که متعلق به همان گونه معدنی سنگ های قیمتی رنگی آکوامارین است. بنابراین، طیف رنگی برای این سنگ قیمتی محدود به رنگ های سبز نیست، زیرا نگین هایی که رنگ آبی مایل به سبز را نشان می دهند نیز قابل قبول هستند. با این حال، رنگ تنها مهم‌ترین عامل در ارزیابی زمرد است و هر چه رنگ تندتر و زنده‌تر باشد، ارزش جواهر بیشتر است.

زمردها همچنین یکی از غیرمعمول‌ترین سنگ‌های قیمتی هستند، زیرا به ندرت از نظر چشم تمیز هستند و تقریباً همیشه دارای اجزای قابل مشاهده هستند (که به آن ‘ژاردین’ می‌گویند). وجود این عیوب معمولا ارزش هر گوهر دیگری را کاهش می دهد اما برای زمرد به شکل صیقلی آن قابل قبول در نظر گرفته می شود.

یاقوت پادشاه جواهرات

یاقوت پادشاه جواهرات

یاقوت سرخ که از آن به عنوان “پادشاه جواهرات” یاد می شود، قرن ها به عنوان سنگ قیمتی شناخته می شود. به عنوان انواعی از گونه های معدنی کوراندوم. یاقوت می تواند با بالاترین قیمت در هر قیراط در میان تمام سنگ های قیمتی رنگی دیگر به فروش برسد.

رنگ یاقوت قرمز از قرمز تا نارنجی_قرمز یا ارغوانی_قرمز متغیر است. در نتیجه، یاقوت‌ها اغلب تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرند تا رنگ خود را تشدید کنند و شفافیت را بهبود بخشند. این جواهرات در زیر نور رشته ای قرمز عمیق تری به نظر می رسند.

این کریستال قرمز تیره آتشین با نامی برگرفته از کلمه لاتین قرمز (‘ruber’) نماد عشق و اشتیاق است.

یاقوت کبود

یاقوت کبود

با نامی که از کلمه یونانی برای آبی (‘sappheiros’) گرفته شده است، ممکن است از دانستن اینکه یاقوت کبود در رنگ های مختلف رنگین کمانی موجود است شگفت زده شوید. علاوه بر آبی، رنگ های محبوب برای سنگ های یاقوت کبود شامل صورتی، زرد و سفید است.

یاقوت کبود آبی که به عنوان گوهر حقیقت و وفاداری شناخته می شود، یکی از محبوب ترین سنگ های قیمتی برای حلقه های نامزدی است. پرنسس دایانا یکی از مشهورترین کسانی بود که حلقه نامزدی یاقوت کبود را به تن کرد. این همان انگشتری است که اکنون دوشس کمبریج از آن استفاده می کند.

مانند سایر سنگ های قیمتی محبوب مانند یاقوت، یاقوت کبود اغلب برای افزایش رنگ و شفافیت آنها تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند.

الماس سیاه

الماس سیاه 

نوعی جواهر بسیار منحصر به فرد و زیبا است. الماس های مشکی پررنگ و اسرارآمیز، به ویژه زمانی که با الماس های سفید یا یک محیط مینیمال ترکیب می شوند، ظاهری خاص دارند.

در طبیعت، الماس سیاه رنگ خود را از وجود اجزای تیره می گیرد. با این حال، بیشتر الماس های سیاهی که می بینید تحت عملیات حرارتی قرار گرفته اند. این درمان باعث تیره‌تر شدن ضایعات سبز تیره در سنگ می‌شود – تا جایی که سیاه به نظر می‌رسند.

آمیتیست

آمیتیست 

آمیتیست که در انواع رنگ های بنفش یافت می شود، ارزشمندترین نوع کوارتز معدنی است. در طول تاریخ، این گوهر نیمه قیمتی سنگ متانت (یونان باستان)، عشق (قرن وسطا) و عقل (رنسانس) به حساب می آمده است. اعتقاد بر این است که سنت ولنتاین یک حلقه آمتیست بر روی آن نقش بسته است.

قبل از کشف ذخایر بزرگ آمتیست در قرن نوزدهم، این سنگ بنفش به عنوان جواهرات کمیاب به حساب می آمد و به اندازه یک یاقوت ارزش داشت. امروزه آمتیست مقرون به صرفه تر است اما هنوز هم جزو سنگ های قیمتی محبوب محسوب می شود.

جواهرات سیترین

سیترین

سیترین نوعی کوارتز گرم و زرد است. این سنگ قیمتی نیمه قیمتی اغلب با توپاز اشتباه گرفته می شود زیرا این دو سنگ قیمتی هر دو سنگ ماه تولد برای ماه نوامبر هستند، درست مانند سنگهای تانزانیت، فیروزه و زیرکون در ماه دسامبر وضعیت سنگهای تولد را دارند.

سیترین زرد طبیعی بسیار نادر است. اکثر سنگهای سیترینی که می بینید محصول گرمایش آمیتیست، نوع دیگری از کوارتز هستند. رنگ نگین تمام شده می تواند از زرد کم رنگ تا قهوه ای نارنجی متغیر باشد.

در میان محبوب ترین سنگ های قیمتی نیمه قیمتی، سیترین گاهی اوقات به عنوان ‘سنگ بازرگان’ یا ‘سنگ پول’ شناخته می شود، زیرا اعتقاد بر این است که برای صاحبش خوش شانسی و رفاه به همراه دارد.

توپاز

توپاز

توپاز یکی دیگر از سنگ های قیمتی محبوب است که در ساخت جواهرات استفاده می شود. در سایه های مختلف قهوه ای، زرد، سبز، آبی، قرمز، صورتی، نارنجی و بنفش وجود دارد. نمونه های بی رنگ نیز بسیار رایج هستند و گاهی اوقات با الماس اشتباه گرفته می شوند.

آبی، محبوب ترین رنگ برای توپاز، در واقع کمیاب ترین رنگ است. رنگ آبی نتیجه تابش و عملیات حرارتی در آزمایشگاه است. این درمان‌ها سنگ‌های بی‌رنگ یا کم‌رنگ را به سایه‌های زیبای آبی، مانند آبی سوئیسی (آبی روشن) و آبی لندن (آبی عمیق‌تر، آبی تقریباً تیره) تبدیل می‌کنند.

گارنت (نارسنگ)

گارنت (نارسنگ)

گارنت ها طیف گسترده ای از رنگ ها را دارند، اما گارنت قرمز در بین انواع مختلف شناخته شده ترین است. آتشین و شدید، این سنگ برای هزاران سال محبوب بوده است. ما این را می دانیم زیرا باستان شناسان گارنت را در جواهرات با قدمت بیش از 5000 سال کشف کرده اند. سنگ های گارنت نیز غرق در افسانه هستند و زمانی تصور می شد که مسافران را از آسیب محافظت می کند. به عنوان مثال، در داستان کشتی نوح، طبق گزارش ها، نوح از فانوس گارنت برای روشن کردن راه استفاده کرد.

انواع غیرقرمز جواهرات گارنت شامل دمانتوئید روسی سبز (برای اولین بار در کوه های اورال روسیه و کمیاب ترین و با ارزش ترین سنگ های تولد ژانویه کشف شد)، تساوریت آفریقایی، رودودندرون صورتی و بنفش، اسپسارتیت نارنجی یا قهوه ای مایل به قرمز، و هسونیت.

عقیق

عقیق

عقیق سیاه و سفید (باباغوری) یا اونیکس یک نوع نواری از کانی کلسدونی است. رومیان و یونانیان باستان به دلیل بافت ایده آل برای حکاکی، اغلب از آن برای تولید مهر و موم و موم استفاده می کردند.

امروزه بیشتر اونیکس مورد استفاده در جواهرات در چندین رنگ سیاه، سفید یا قرمز وجود دارد که در این صورت به آن ‘ساردونیکس’ می گویند. بیشتر عقیق سیاه رنگ حاصل عملیات شیمیایی است، روشی رایج که هزاران سال است مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از تکنیک‌هایی که در دوران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت و توسط فیلسوف رومی پلینی بزرگ در قرن اول توصیف شد، شامل خیساندن گوهر در آب قند بود. سبک نوآر براق یک اونیکس سیاه و سفید زیبا برای طراحی های سبک آرت دکو یا برای تضاد الماس های سفید استفاده می شود.

زبرجد

زبرجد

زبر جد یا پریدوت که توسط مصریان باستان ‘گوهر خورشید’ نامیده می شود. یکی از معدود سنگ های قیمتی است که تنها در یک رنگ وجود دارد: سبز. رنگ سبز لیمویی زنده مطلوب ترین رنگ برای این جواهرات است، اگرچه رنگ آنها از سبز مایل به زرد تا سبز با رنگ قهوه ای متغیر است.

سنگهای پریدوت که معمولاً در گرما و فشار گوشته زمین تشکیل می شوند، در فضای بیرونی نیز وجود دارند. کریستال های پریدوت در شهاب سنگ های پالازیت پیدا شده اند. با این حال، پریدوت با کیفیت جواهر بسیار نادر است و اغلب در موزه ها نمایش داده می شود یا برای مطالعات علمی استفاده می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.