کوتاهی صنف طلا و جواهر در انجام تکالیف مالیاتی

مالیات بالا نتیجه عدم آشنائی با قوانین و مقررات مالیاتی

49

زرین نیوز در رابطه با مشکلات موجود در بخش امور مالیاتی صنف طلا، جواهر و سکه به گفتگو با یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه و مشاور امور مالیاتی پرداخته است در این گفتگو زین العابدین امینی با اشاره به این‌که صنف طلا و جواهر همانند سایر  فعالیت‌های کسب و کار مشمول بخش‌نامه قانون مالیات‌های مستقیم قانون مالیات ارزش افزوده است، می‌گوید: این قشر به لحاظ نوع فعالیت‌ها وکسب و کارهایی که در آن قرار دارند، دارای یکسری ویژگی‌‌های خاص هستند که آن‌ها را با سایر مشاغل متمایز کرده است. این تمایز به این دلیل است که صنف طلا و جواهر دارای گردش مالی بسیار بالا و سود بسیار اندک نسبت به آن گردش مالی است و وقتی سازمان امور مالیاتی به حساب مالیاتی این صنف رسیدگی می‌کند، مالیاتی که برای آن‌ها در نظر می‌گیرد بیش از آن سودی است که در گردش مالی آن وجود دارد و همیشه افراد این صنف نسبت به اخذ مالیات بالا  معترض هستند. 

امینی ادامه می‌دهد: این مسئله به دو دلیل اتفاق میفتد. دلیل اول آن به عدم انجام تکالیف مالیاتی صنف طلا، جواهر و سکه برمی‌گردد و حساب‌های مالیاتی این صنف بیشتر در دست خود  شخص و یا نهایتا یک حسابدار معمولی است که نسبت به مباحث مالیاتی، قوانین و مقررات مالیاتی اشراف کامل ندارند.

از آن‌جائی که مباحث مالیاتی از جنس قوانین و مقررات است، بسیاری از افراد به دستورالعمل‌های حسابداری آشنا هستند اما نسبت به قوانین و مقررات مالیاتی آشنا نیستند و گاهی اوقات اطلاع و سواد آن را ندارند. به همین دلیل هنگام مراجعه به دفاتر آن‌ها مشاهده می‌شود که خیلی از قوانین پیش پا افتاده مالیاتی در هنگام تحریر دفاتر مبتنی بر قوانین، مقررات و آئین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های مالیاتی نیست و دارای اشتباهاتی است که آن صنف را با مشکل مواجه می‌کند. در واقع با جهل به قوانین و مقررات مالیاتی مواجه هستند.

وی با اشاره به ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، می‌افزاید: این صنف برخی مواقع صورت‌ حساب‌های تجمیعی رد می‌کنند که در سازمان امور مالیاتی این صورت‌ حساب‌‌های مالیاتی، بخش‌نامه‌های خاص خود را دارد و سازمان صورت ‌حساب‌‌های تجمیع شده را از این صنف قبول نمی‌کند اما حسابدار برای راحتی کار و خودداری از رسیدگی جدا به فاکتورها بر اساس کد ملی و اشخاص حقیقی و حقوقی این صورت‌ حساب‌‌ها را تجمیعی رد می‌کند  و نتیجه آن جریمه این صنف می‌شود.

در واقع یکی از مشکلات این صنف داشتن حسابدار سنتی است که ممکن است یا تحصیلات آن را نداشته و یا بر مباحث آن تسلط کافی ندارد  و در هنگام تحریر دفاتر، تنظیم ترازنامه، صورت حساب سود و زیان و نهایتا ارسال اظهارنامه سالیانه به آن تکالیف مالیاتی کامل عمل نمی‌کند و بسیاری از هزینه‌‌‌های این صنف رد می‌شود و مالیات سنگینی را سازمان امور مالیاتی برای آن‌ها در نظر می‌گیرد.

 وی دلیل دیگر آن را در سازمان امور مالیاتی می‌داند و می‌گوید: دست مأمور ممیزی مالیاتی در خیلی از مواقع بسته است و اختیار بخشودگی ندارد. به دلیل این‌که طلاساز، طلافروش و یا بنک‌دار تکالیف مالیاتی را انجام نداده، وقتی در خواست تخفیف مالیات داشته باشد مأمور مالیات نمی‌تواند آن را بپذیرد. این عوامل باعث می‌شود که وقتی سازمان برای این صنف مالیات در نظر می‌گیرد، آن را ناعادلانه انگاشته و گلایه‌مند شوند.

این عضو هیئت علمی با اشاره به راه‌حل و راهکارهای موجود، عنوان می‌کند:  برای برطرف نمودن این مشکل حسابدار و افرادی که امور مالیاتی این صنف را انجام می‌دهند، می‌توانند در کارگاه های آموزشی و سمینارهای مالیاتی شرکت کنند تا بتوانند علاوه بر پیدا کردن سواد لازم در این بخش؛ با قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های این سازمان اطلاع پیدا کنند. 

امینی کتابی با عنوان« مالیات به زبان ساده برای حوزه طلا، جواهر و سکه» نگاشته که اولین کتاب در رابطه با امور مالیاتی در حوزه طلا، جواهر و سکه محسوب می‌شود و کلیات امور مالیات این صنف را به زبان ساده تعریف کرده‌ تا با خواندن این کتاب حتی شخص طلا فروش که سواد مالیاتی ندارد می‌تواند نسبت به تکالیف مالیاتی این صنف مطلع شود.کتاب شامل چهار بخش است؛ بخش اول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه موءدیان، بخش دوم روش‌های اتصال  به سامانه مودیان توسط صنف طلا، جواهر و سکه، بخش سوم نکات کلیدی و طلائی این صنف در بخش مالیات مطرح شده و در بخش چهار اطلاعیه‌ها و بخش‌نامه‌ها  و دستور العمل‌های مرتبط با صنف طلا، جواهر و سکه  مطابق با آخرین بروز رسانی‌ها در سال ۱۴۰۱ آورده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.